سرقت ادبی مقاله یا پلاجیاریزم چیست و چه مجازاتی را دارد؟

سرقت ادبی یا سرقت علمی از کلمه پلاجیاریسم یا پلاجیاریزم یا پلیجریزم (plagiarism) گرفته شده است. سرقت ادبی یعنی استفاده از ایده و عبارات دیگران به نام خود بدون اینکه نام صاحب اصلی را ببریم.

بررسی سرقت ادبی مقاله با ithenticate
بررسی سرقت ادبی مقاله با ithenticate

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی که در حال حاضر مهم است و بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد سرقت ادبی در مقالات و کتاب ها و نوشته ها می باشد. این سرقت را می توان به دو سرقت عمدی ( intentional plagiarism ) یا سرقت غیر عمدی یا سهوی ( Unintentional plagiarism ) نام برد.

در بعضی اوقات نویسنده یک مقاله بعد از چاپ مقاله اول خود، هنگامی که می خواهد مقالات بعدی را به چاپ برساند و وقتی مقاله را به مجله ای میفرستاد، مجله ادعا می کند که مقاله داری سرقت ادبی یا همان پلاجیاریسم است. اما نویسنده خود می داند که از هیچ متن یا ایده ای استفاده نکرده است. بعد از بررسی سرقت ادبی با سایت های که قابلیت تشخیص سرقت ادبی دارند متوجه خواهد شد که منبع پلاجیاریسم دقیقا مقاله اول خود نویسنده است. بله درست است، .وقتی یک نفر مقاله را چاپ می کند و در مقاله دوم حق استفاده زا متن و ایده های مقاله اول خود را ندارد. چون آن مقاله علاوه بر نویسنده در حال حاضر دارای مجله و انتشارات است و آن انتشارات نیز از آن مقاله حقی دارد.

در حال حاضر به جرات می توان گفت که تمام مجلات معتبر برای جلوگیری از سرقت ادبی، حتما مقالات را قبل از چاپ بعضا قبلا از ارسال برای داوری یعنی در همان مرحله اول مورد بررسی قرار می دهند.

سایت های برای بررسی سرقت ادبی مقاله

سایت های مختلفی برای تشخیص سرقت ادبی مقاله وجود دارد که در زیر لیست آنها را می توانید ببینید. اما همه مجلات از معتبرترین این سایت که دارای دیتابیس قوی و عظیمی است استفاده می کنند. معتبر ترین سایت iThenticate.com است که همیشه در حال آپدیت منابع خود بوده و بهترنی سایت برای تشخیص سرقت محسوب می شود. چندی پیش یکی از کاربرانمان ادعا کرد یک مقاله را ابتدا با سایت Grammarly.com ژورنال ادعا کرده مقاله شما دارای سرقت است. بعد از بررسی مقاله کاربر با سایت آیتنتیکیت ما هم متوجه شدیم آن مقاله داری سرقت است و گزارش را برای کاربر ارسال کردیم. در کل سایت های مختلفی برای سرقت ادبی وجود دارند بعضأ سایت های برای بررسی سرقت ادبی مقاله رایگان بوده و بعضی اوقات هم شبیه آیتنتیکیت دارای هزینه است. به ازای هر مقاله 100 دلار هزینه دارد، که البته در سایت ما ایران ایتنتیکیت تخفیف نود درصدی دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان از سایت های رایگان برای تشخیص سرقت ادبی و غیر معتبر استفاده نکنید. اولا دارای دیتابیس قوی نیستند پس سرقت ادبی آنها خیلی معتبر نیست و قابلیت اعتماد ندارد و دیگری اینکه این سایت ها شاید از متن های شما سو استفاده یا حتی شاید متن شما را در دیتابیس خودش ذخیر کند و بخواهد جزو دیتابیش قرار دهد و در آینده استفاده کند.

iThenticate، Turnitin، WriteCheck، Grammarly، Copyleaks، Plagiarism Check، DupliChecker، PlagTracker، PlagScan،CopyEscape، Uni Checkو…

مجازات سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی در ایران که طبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان دارای شش تا سه سال حبس تادیبی است.

ماده ٢٣– هرکس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

اما بخش مهم مجازات سرقت ادبی مقاله در مجلات معتبر خارج از کشور اتفاق رخ می دهد. چون قبلا سایتی برای بررسی سرقت نبود. دیده شده زورنالهای معتبر حتی مقالات چاپ شده چندین سال پیش خود را نیز دوباره بررسی کرده اند و در صورت محرز شدن سرقت ادبی مقاله چاپ شده را کنسل کرده اند و سپس نام شخص را در بلک لیست نیز قرار داده اند. چند سال پیش انتشارات علمی Springer Nature نیز 58 مقاله ایرانی را حذف کرد. خبر آن را می توانید در این صفحه بخوانید.

سرقت ادبی plagiarism

نحوه رفع سرقت ادبی مقاله

پارافریز سرقت ادبی  مقاله

بعد از تشخیص سرقت ادبی مقاله شما می توانید با استفاده از روش های مختلف مقالات خود را از سرقت ادبی رفع یا پارافریز(Paraphrase) یا بازنویسی استفاده کنید. برای رفع به این صفحه بروید.

حتما سرقت ادبی مقاله با ithenticate را قبل از ارسال به ژورنال انجام دهید.

برای بررسی سرقت ادبی مقاله با ithenticate می توانید از بسته های مختلف و تخفیفی ما استفاده کنید. در ضمن اکانت شخصی نیز برای بررسی سرقت ادبی مقاله با ithenticate برای تعداد بالا مقالات نیز وجود دارد.

همین امروز اقدام کنید و مقاله و نوشته های خود را چک کنید. با این کار به راحتی و بدون دردسر مقالات خود را چاپ کنید. همین امروز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *