سرقت ادبی مقاله

سرقت ادبی مقاله یا همان پلاجیاریسم است که اخیرا در مقالات پژوهشگران به طور زیادی دیده شده است. نویسندگان به صورت خواسته یا ناخواسته مرتکب سرقت ادبی می شوند که باعث زیر سوال رفتن اعتبار علمی انها می شود. سرقت ادبی مقاله یعنی استفاده از ایده ها و نوشته های دیگر محققین در مقالات خود و بنام خود است. سرقت ادبی مقاله  عمدی شامل کپی پیست کردن نوشته های دیگران است که با سایت ithenticate.com بطور قطع مشخص خواهد شد. در ضمن یک سرویس دیگر که اکثرا در صفحات وردوی ژورنال ها دیده اید گزینه cross check  یا Crossref  است که توسط این سایت نیز مشخص خواهد شد.

استفاده از نرم افزار ها و سایت های رایگان به چند دلیل برای چک کردن سرقت ادبی مقالات پیشنهاد نمی شود. اولین دلیل نداشتن دیتابیس قوی فقط مقالات شما را با فضای مجازی رایگان بررسی خواهند کرد که قادر نخواهد بود درصد سرقت ادبی مقاله را دقیقا مشخص کند و اینکه مشخص نیست چقدر این دیتابیس اپدیت می شود.  اما مهمترین سایت برای سرقت ادبی مقاله سایت ithenticate می باشد که در حال حاضر ناشرین مختلفی از جمله الزویر و اشپرینگر و تیلور و آی تریپلی و وایلی و … از ان استفاده می کنند و دیتابیس عظیمی از مقالات چاپ شده چه در فضای مجازی و  فضای واقعیت داشته و سرقت ادبی مقاله شما را خط به خط بررسی و واقعی ترین درصد را مشخص خواهد کرد.

در حال حاضر سایت ایران آیتنتیکیت با دسترسی داشتن به سایت ithenticate.com، توانایی فراهم کردن خدمات برای دانشجویان و دانشگاهها و نشریات کشور را داراست. نمونه ای از بررسی سرقت ادبی مقاله در شکل زیر توسط سایت قرار داده شده است. که درصد مشابهت هر مقاله یا نوشته ای در اینترنت را در سمت راست با درصد و رنگ متفاوت مشخص کرده است و در سمت چپ متن مقاله ای که مورد بررسی قرار گرفته و خطوط مشابه بسته به رنگ ستون بغلی هایلایت شده است.

 

سرقت ادبی مقاله

سرقت ادبی مقاله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *